Brev:
Mælk og mad, 7 mdr.
5. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Mælk og mad, 7 mdr.
Kære Helen.
Jeg skriver til dig med et spørgsmål om mad og mælk til min lille datter på 6 ½ mdr.
Jeg har fuldammet hende frem til 6 måneder, og vi er nu kommet godt i gang med grød og mos. Vi følger i det store og hele den dagsplan, du foreslår i din bog om børn og mad (har den fra 2011), og det fungerer fint for os.
Om en måned skal jeg starte på arbejde igen, og da kommer min mand hjem og overtager barslen i tre måneder frem, hvorefter hun skal i institution. Som det er nu, får vores datter bryst aften/nat, tidlig morgen, inden formiddagsluren, inden eftermiddagsluren og lige efter eftermiddagsluren – fordi det oftest passer med, at hun lige kan få en lille tår inden vi skal hente hendes to store søskende i børnehaven. Jeg regner med at kunne udfase mælketåren før formiddagslur og efter eftermiddagsluren, men ifølge dit forslag til en dagsplan for 7, 8 og 9 måneder, så skulle hun fortsat have mælk midt på dagen – før eftermiddagsluren. Det får jeg svært ved i forhold til arbejde.
Jeg har brug for et godt råd i forhold til, om vi skal vælge at give hende en flaske dér midt på dagen eller om du har et andet forslag til, hvordan vi kan sikre hende, at hun får mælk nok, når nu jeg er væk fra kl. 8 – 16. Vi har tidligere prøvet at give hende en flaske uden held, men vi ville jo gå i træningslejr, hvis det er den mest hensigtsmæssige løsning.
Jeg har i øvrigt været tilbageholdende med flaske, fordi vores yngste datter i forhold til de to store ikke var den mest interesserede spiser. Hun skulle holdes til ilden i starten, og jeg har derfor været bekymret for, om hun ved at få en flaske, ville afvise brystet. Har du et godt råd?
Med venlig hilsen
Nanna